, and Vizualni esej: Karpo Godina v filmskem arhivu | Revija Ekran

Vizualni esej: Karpo Godina v filmskem arhivu

, and | 23. 12. 2017. | Ekran na ekranu, Esej

Ekipa revije Ekran se je s starosto jugoslovanskega in slovenskega filma Karpom Godino sprehodila skozi filmski arhiv Slovenske kinoteke v bivšem podzemnem jedrskem zaklonišču v Gotenici na Kočevskem. Prešernovega (2006) in Badjurovega (2013) nagrajenca smo prosili, da ob najdenih filmskih kolutih obudi svoje spomine na izbrane filme.

S Karpom Godino, prednovoletnimi piškoti in decembrskim dežjem smo se v Gotenico, kamor je Slovenska kinoteka svoje arhive preselila leta 1997, odpravili v četrtek, 27. decembra dopoldan. Deževati je začelo nekje med Igom in Turjakom, kjer je Godina posnel antologijski prizor iz filma Rdeči Boogie ali Kaj ti je deklica (1982). Tistega, v katerem potujoča agitpropovska glasbena skupina skupaj z brigadirko Mileno (Urša Rebek) zapoje naslovno pesem filma. Znan ljudski napev se na veselje vseh sodelujočih, a proti volji političnega komisarja (Ivo Ban), spremeni v improvizirano jazz popevko.

Naključje je hotelo, da smo pot in sprehod skozi arhiv snemali s kamero pranečaka Branka Šömna, scenarista Rdečega Boogieja. Medtem nam je Nadja Šičarov, kinotečna restavratorka in arhivarka, povedala, da “Kinoteka v Gotenici danes hrani približno 3100 filmskih naslovov”. Zakloniščna klima je namreč za hranjenje primernejša kakor starejši arhivski prostori Kinoteke. Gradnjo jedrskega zaklonišča je v takrat skoraj povsem opuščeni Gotenici leta 1949 zaukazal Ivan Maček Matija. Zaklonišče naj bi bilo namenjeno “slovenskemu republiškemu vodstvu”, kakor je nedavno v časniku Delo poročal Brane Maselj, in je lahko dajalo zaklon “do 100 ljudem s popolno oskrbo za preživetje do treh mesecev”.

Karpo Godina, eden najvidnejših in najbolj vsestranskih jugoslovanskih ter slovenskih filmskih ustvarjalcev (režiser, direktor fotografije, snemalec, montažer, filmski pedagog …), je v arhivu naletel na filmske kolute enega svojih najljubših avtorjev, Andreja Tarkovskega, pa tudi na izjemen film Filipa Robarja Dorina Ovni in Mamuti (1985), pri katerem je prevzel vlogo direktorja fotografije. Nazadnje smo izbrskali še njegov film Splav meduze (1980), narejen po scenariju nedavno preminulega Branka Vučićevića, ki ga je Evropsko združenje direktorjev fotografije IMAGO uvrstilo med 100 najpomembnejših evropskih filmov.

Naslovna fotografija Karpa Godine je iz arhiva Slovenske kinoteke.